vrijdag 18 december 2009

drukdrukdruk


Wie voelt ook wel eens de last op haar schouders van de combi 'moederschap-werk-huishouden'?
Ik zal ongetwijfeld de enige niet zijn. Typisch iets van deze tijd.

Hoewel... Wie dacht dat 'druk-druk-druk' iets van de moderne tijd is, zou eens goed in de geschiedenisboeken moeten duiken. Voor zover het daarin te vinden is... vrouwen komen er in de geschiedenisboeken vaak maar bekaaid af.
Gelukkig hebben we Fiep Westendorp, de beroemde illustrator die furore maakte met illustraties voor Annie M.G. Schmidt's boeken over Jip en Janneke.

Deze tekening uit 1959 vond ik erg treffend. Verander de tijpmachine in een computer en vervang de draaischijf van de telefoon door druktoetsen, en o ja, de hond op schoot even door een kind van vijf, en voilà, het 21e-eeuwse moeder-werkneemster-huisorganisator-schap!

De titel van dit meesterwerk is nóg raker. Het is een syndroom waar ik ook al jaren aan lijd... En daardoor mijn vriendinnen ook (voor zover ze me niet vergeten zijn):
"Het ik-verwaarloos-mijn-vrienden. complex"...

Geen opmerkingen: