woensdag 13 januari 2010

Mail art

Naast musea, galerieën, openbare bibliotheken, ziekenhuisgangen, bedrijfsgebouwen et cetera, is er nog een andere plek waar kunst in het openbaar getoond wordt. Internet!

Een al langer bestaand fenomeen, door mij pas vorige maand ontdekt, is 'Mail art'.
Er bestaan verschillende websites die puur over mail art gaan, er zijn zelfs heuse mail-art-verenigingen. In de hele wereld wordt volop gewerkt aan kunstige kaarten, postzegels, stempels en wat dies meer zij.

Op mail-art.de is duidelijk verwoord wat mail art zoal inhoudt. Op deze website zijn ook allerlei projecten te vinden met 'calls for mail art', oproepen in het kader van mail-art-projecten door kunstacademiestudenten, kunstenaars of door hobbyisten.
Met de meest uiteenlopende onderwerpen, variërend van 'Music is in the air' tot 'Man - Hidden Tenderness', en zelfs lievelingswoorden en anagrammen zijn onderwerp van Postkunst.

Sommige aanvragers gebruiken de te ontvangen kaarten voor een tentoonstelling in de eigen buurt, anderen publiceren alle ontvangen post op een website.

Vooral dat laatste zag ik wel zitten, het is wel een leuke ruil voor de aan deze postkunst inherente 'no fee, no return'. Dan zie je je werk nog eens terug. Als 't goed is... En vooral: als 't aankomt!..

In ieder geval leuk om te doen, dus ook ik ging aan de slag. Inmiddels zijn er vier 'officiële' mail art kaarten hier de deur uitgegaan in antwoord op zulke postkunst-oproepen. Plus enkele 'officieuze' kaarten, voor Postcrossende mensen die niet zozeer aan kunst doen maar een zelfgemaakte kaart wel waarderen.

Vanmiddag om kwart voor zes deed ik deze in de brievenbus. Een interpretatie van het thema 'Bubbles'. En meteen in de praktijk gebracht wat ik afgelopen zomer bij Buitenkunst geleerd heb: werken 'buiten de grens' van papier en potlood. Kruissteekjes!
Ben benieuwd wat de ontvangster ervan vindt.

2 opmerkingen:

Linda Robertus zei

Heleen! Je hebt een blog!!! En dat wist ik helemaal niet! (ik krijg reacties altijd via mijn email binnen en dan zie ik geen profielen)
Wat leuk! Heb er lekker een tijdje rondgeneusd en erg mooie dingen gezien. Je kruissteekjes-bubbles vind ik erg leuk!
Groetjes uit Brissy,
Linda

PS Als je nu nog die followers-widget plaatst zal ik je blog officieel gaan volgen!

Heleen zei

Hee, Linda, leuk, welkom hier!!

Je bent niet de enige die 't zelf ontdekt dat ik m'n blog eindelijk eens vul!
Zelfs m'n eigen familie weet nog van niks :o)
Op mijn beurt kwam ik er pas na een half jaar achter dat mijn eigen broer een weblog met gedichten had - en dat via 'ns 'zomaar wat' googlen. Hij had het ons willen vertellen als hij er wat meer op had geschreven. Zéí hij :o)

'Followers-widget', een nieuw woord voor mij!
Ik had je nog 'n keer willen mailen met een vraag over een ander technisch iets van blogspot, dus dat zal ik binnenkort doen.
En ook moet ik snel je art-quilts website weer bekijken, ben benieuwd naar jouw werken! (Wat leuk dat je een bijeenkomst had met collega-creatieven!)

Groetjes uit up-above (of wat is eigenlijk het tegenovergestelde van downunder? Eigenlijk is het best vreemd, en klopt deze wereldkaart in feite net zo goed:
www.postcrossing.com/postcards/AU-601 )