zaterdag 17 december 2011

DecemberMaan



Vorige week zaterdag, 10 december 2011 rond half vijf, was er een maansverduistering te zien! (En te fotograferen, ik ben de gelukkige die de camera mocht vasthouden.)
Een bijzondere gewaarwording, dan besef je dat wij mensen maar klein zijn, zo tussen zon en maan.

Enkele weken eerder was de maan trouwens ook in het nieuws, een grappig nieuwsfeit, vind ik: de maan op Sinterklaaspapier is fout!
Meestal, tenminste: 'In plaats van de avondmaan met de sikkel aan de rechterkant wordt vaak de ochtendmaan, met de sikkel links, getekend', en: ‘Dat is fout, want we hebben pakjesavond en niet pakjesochtend’. Aldus hoogleraar sterrenkunde Peter Barthel over zijn onderzoek hiernaar.



Deze zou dus fout zijn.



En hier staat de maansikkel de goede kant op, aldus het artikel.

En ik altijd maar denken dat een maan de volledige 24 uur dezelfde kant op staat! Dus in de bovenste illustratie zag ik gewoon een maan in het laatste kwartier (de bolling in de 'd' in dernier quartier, volgens de ezelsbrug die ik ooit heb geleerd). En in de onderste illustratie zag ik een maan in het eerste kwartier (de bolling van de 'p' in premier quartier).

De andere mogelijkheid is natuurlijk dat de sinterklaaspapier-illustratoren gewoon de maansverduistering op 't oog hadden!..

Geen opmerkingen: